Wednesday, June 22, 2011

Tärkeitä asioita

Heti alkuun varoitus niille jotka ovat raskaana, järkyttyvät helposti ja huolestuvat kovasti kaikenlaisista asioista. (Hei, sehän olen minä itse!) Voitte ehkä jättää tämän postauksen huomiotta.

Kuten jossain vaiheessa olen maininnutkin, olen työstänyt gradua viimeisen vuoden (tai ajatuksissani varmaankin noin neljä vuotta) ja nyt ollaan oikeastaan enää arvosteluja ja hyväksymistä vaille valmiita siltä kohti. Muutamia rästitenttejä on kylläkin vielä syksyksi jäljellä. Gradun oli tarkoitus olla sidottuna toukokuussa, mutta koska minä laatoitin kylpyhuonetta pari viimeistä deadlinea edeltänyttä kuukautta, jäivät viimeistelyt uupumaan ja nyt odotellaan sitten professoria ja tiedekunnan muuta henkilökuntaa kesälomalta jotta tässä valmistuttaisiin. Vihdoinkin.
Aihetta en viitsi sanatarkasti tässä kertoa mutta valaistakoon sen verran että se käsittelee kohtukuolemia ja keskenmenoja. Aihe on minulle tullut työn ja omien kokemusten kautta tutuksi, ja näiden vuosien aikana olen myös ehtinyt tehdä aika paljon taustatyötä asian parissa. Voisi kai sanoa että aihe kaikessa kipeydessään on minulle erittäin rakas ja tärkeä. Se on myös aihe josta ei puhuta riittävästi, vaikkakin koko ajan enenevissä määrin. Se on aihe josta ei jaeta riittävästi tietoa raskaana oleville, asian työssään kohtaaville, asian omassa elämässään kohdanneille. Tieto voisi estää esimerkiksi kohtukuolemia ja kätkytkuolemia, ja tieto todellakin voisi parantaa asian kokeneiden hoitoa ja kohtaamista sekä ammatillisissa piireissä että yhteiskunnassa yleensä. Siksipä haluankin nyt linkittää teille muutamia uusia juttuja asian saralta, uutisia vesistöjen takaa.

Aiheesta on netistäkin löydettävissä yhtä ja toista, myös suomeksi, mutta minä linkitän nyt nämä uusimmat jutut. Molemmat ovat ruotsiksi. Toinen käsittelee raskaana olevan naisen nukkuma-asennon vaikutusta kohtukuolemien vähenemiseen, ja toisessa on kaksi radiohaastattelua Ruotsista. Toinen lapsensa menettäneen äidin haastattelu ja toinen Ruotsin yksi johtavia asian parissa työskenteleviä terveydenhuollon rohvessoreja, joka on todella työskennellyt juuri tämän asian parissa vuosikymmeniä (ja kirjoittanut muutaman hyvän kirjankin aiheesta).

Nukkumisesta:
http://www.unt.se/uppsala/battre-for-gravid-att-sova-pa-vanster-sida-1373837.aspx

Haastattelut:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4566870

Olkaapa hyvät!

No comments:

Post a Comment